FAQ – Danmarks VILDESTE kommune

Her kan du finde svar på gængse spørgsmål om kommunekonkurrencen

A: Kommunerne tilmelder sig ved at sende en mail til , hvor det tydeligt fremgår, at kommunen vil deltage i dysten om at blive Danmarks VILDESTE kommune. Tilmeldingen skal sendes til Miljøministeriet senest den 24. marts 2021.

A: Ja. Når deltagelsen er blevet indstillet af kommunalbestyrelsen (eller det modsatte), skal kommunen sende endeligt svar til Miljøministeriet.

A: Det kræver blot, at kommunen tilmelder sig konkurrencen senest den 24. marts. Efterfølgende får hver kommune til opgave at besvare nogle spørgsmål om, hvad kommunen tænker at gøre, for at tilegne sig titlen som Danmarks VILDESTE kommune.

For at dommerpanelet løbende kan følge med i kommunernes vilde projekt(er), skal hver kommune levere et link til en side/sted/rum, hvorfra de løbende kan præsentere og gøre status for deres vilde projekter over for dommerpanelet såvel som for resten af befolkningen.

A: Nej, det koster ikke noget at deltage i konkurrencen, og det er op til de enkelte kommuner at vurdere, om de kan og vil bruge midler til projekter.

A: Dommerpanelet leder efter det mest fantastiske biodiversitetsprojekt. Der er vigtigt at understrege, at der IKKE er en fast opskrift på, hvordan det ser ud. Det vigtigste er at tænke VILDT til fordel for biodiversiteten.

Dommerne ser bl.a. på idérigdom, engagement, antal omlagte kvadratmeter/kubikmeter vild natur og udbredelse af viden til borgerne om den vilde naturs egenskaber. Men det kan også være noget helt femte, der gør kommunen VILD, som dommerpanelet vil inddrage i bedømmelsen. Der er altså dømt fri leg i dysten om at hylde, dyrke og omfavne den vilde natur i kommunen.

A: Dommerpanelet kårer vinderkommunen i efteråret 2022, og der vil løbende kunne udvikles projekter og tiltag til eksekvering i kommunerne i løbet af 2021 og første halvår af 2022.

A: Ja. Vi har foreløbigt en toolbox, hvor I kan downloade logoer og skabeloner, som I meget gerne må bruge. Skabelonerne kan fx bruges til skilte i jeres kommuner, og logoerne kan bruges på jeres hjemmesider, sociale medier og hvor I ellers ønsker at gøre jeres borgere og omverdenen opmærksomme på, at I deltager i dysten om at blive Danmarks VILDESTE kommune.

A: Nej, vi offentliggør ikke, hvordan de enkelte kommuner klarer sig i konkurrencen. Vi offentliggør, hvilke kommuner der deltager. Kommunerne skal via spørgsmålene, som de svarer på, dele et link, så alle kan følge med i, hvad de laver og har af gode idéer. Via dette link afgør kommunerne selv, hvad de vil fortælle.

A: Vi afholder forventeligt et informationsmøde for alle kommuner den 15. marts 2021 fra 13.00-15.00, hvor kommunerne får mulighed for at stille spørgsmål. Vi sender invitationen per mail til alle kommunerne. Har du spørgsmål omkring konkurrencen, kan du kontakte Miljøministeriet på .