Ny kampagne: Kemikalier bør ikke være på mode

Publiceret 04-11-2021
Industri Grøn omstilling

Hver anden ung går ikke op i, om der er kemi i det tøj, de køber. Derfor skal en ny kampagne fra Miljøministeriet klæde de unge på til at tage mere bæredygtige valg.

Når skjorten eller kjolen trækkes af bøjlerne i butikken, tænker de færreste over, at tøjet, vi køber, kan indeholde kemikalier. En ny undersøgelse viser, at 63 procent af de adspurgte drenge og 70 procent af de adspurgte piger i aldersgruppen 16-22 år ikke har nogen eller begrænset viden om kemikalier i tøj og andre tekstiler.Det skal en ny kampagne lave om på.

Miljøministeriet har nu sat sig for at informere danske unge om kemikalier i tøjproduktion, og hvordan de kan mindske klima- og miljøaftrykket og mindske kemikaliernes skadelige effekt på egen krop.

Det kræver i gennemsnit 3 kg kemikalier at producere 1 kg bomulds t-shirts, og udover betydelige klima- og miljøaftryk, det medfører, kan det for eksempel også give allergiske reaktioner, udslæt og hudirritation, og desuden mistænkes nogle kemikalier også for at være hormonforstyrrende.

Miljøministeriets nye kampagne ”Kemikalier bør ikke være på mode” sætter fokus på den skadelige kemi. 

”Mange unge vil rigtig gerne leve mere bæredygtigt. Kampagnen skal både gøre det lettere for den enkelte at undgå at have skadelige kemikalier i klædeskabet, men den skal også sætte fokus på, hvad forbruget af kemikalier i tøjindustrien betyder for klima og miljø, og dermed også de unges egen fremtid. Vi skal passe så godt på forbrugerne som muligt gennem regulering, men jeg oplever, at mange unge efterspørger, hvordan de også konkret kan gøre en grøn forskel. Det er der tre gode råd til her i kampagnen.” siger miljøminister Lea Wermelin.

Undersøgelsen viser også, at hele 55 pct. af de unge hverken interesserer sig eller kun går lidt op i, om der er kemi i deres tøj. Kun 7 pct. svarer, at de ikke kunne finde på at gå med nyt tøj, inden det er blevet vasket. Dermed udsætter de sig selv for kemikalier og en potentiel allergisk reaktion. Undersøgelsen viser også, at de unge har et ringe kendskab til mærkningsordninger inden for kemi og bæredygtighed. 

Vask, mærkning og genbrug
Kampagnen skal skabe en bevidsthed blandt de unge om, at der er kemi i tøj, og at de ved at ændre en smule på deres tøjforbrugsvaner kan være med til at mindske belastningen fra kemikalier. Derfor kommer kampagnen med tre overordnede råd til, hvordan de unge ved simple handlinger kan gøre en forskel, når de skaffer, bruger og smider tøj ud:

Kig efter de rigtige mærker, når du shopper
Vil du gå efter mere ansvarligt produceret tøj og samtidig undgå problematiske kemikalier, skal du se efter mærker, som er kontrollerede. Hold øje med GOTS-mærket, EU-Blomsten og Svane-mærket for mindre skadelig kemi i tøj.

Vask dit nye tøj, inden du bruger det
Nogle af de kemiske stoffer hænger stadig fast i tøjet, når du køber det i butikken. Nyt uvasket tøj mod huden kan eksempelvis give allergiske reaktioner, udslæt og hudirritation, og derfor er det en god ide at vaske sit nye tøj, inden man bruger det, så en del af restkemikalierne skylles ud. Desuden mistænkes nogle kemikalier for at være hormonforstyrrende.

Køb genbrug, del og byt
Pointen er simpel: Jo flere, der bruger tøjet, jo færre stykker tøj er der brug for – og på den måde sparer du ressourcer til produktion af nyt tøj. Når du ikke har brug for tøjet mere, så genbrug, del eller byt gerne.

Kampagnen, som bliver sparket i gang i uge 44, er bl.a. baseret på en undersøgelse, der understreger unges manglende viden på området. Kampagnen henvender sig til unge mellem 16-22 år og indeholder konkurrencer om unikke og specialdesignede genbrugs T-shirts og influencer-samarbejder, der skal inspirere de unge til at undgå kemi og shoppe mere bæredygtigt.

Du kan læse mere her 

Yderligere oplysninger:
Lisa Ioannou, presserrådgiver, Miljøministeriet, mail: Obfuscated Email, tlf: 24771226 

Pressekontakt til miljøministeren

Pressevagten: Tlf. +45 2091 5901
(kan ikke modtage SMS) 

Pressechef Jakob Sejr Teichert
Tlf. 61 39 17 26
Mail: Obfuscated Email

Presserådgiver Lisa Ryge Ioannou
Tlf. 24 77 12 26
Mail: Obfuscated Email

Presserådgiver Michel Bloch Buch-Larsen
Tlf. 24 77 11 30
Mail: Obfuscated Email

Presserådgiver Niels Brandt Petersen 
Tlf. 20 18 95 68
Mail: Obfuscated Email