Nu får kommuner mulighed for at forbyde fossile biler i nye nulemissionszoner

Et bredt flertal bestående af regeringen, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet har vedtaget en lov, som giver alle landets kommuner mulighed for at oprette en nulemissionszone, hvor der kun er adgang for elbiler og andre fossilfrie køretøjer

Landets kommuner får nu mulighed for at forbyde køretøjer med forurenende udstødning i afgrænsede områder i de danske byer.

Det sker efter, at Folketinget har stemt en ny lov igennem, der fra årsskiftet giver landets kommuner mulighed for at indføre nulemissionszoner.

Der findes endnu ikke permanente nulemissionszoner i andre europæiske lande, men det er ifølge miljøminister Magnus Heunicke et naturligt skridt at tage, for at nedbringe skadelige partikler i byerne og omstille transporten til nulemissionskøretøjer.

”Trafikken er én af de største kilder til forurening i byerne. Særligt i myldretiden er luftforureningen fra trafikken dominerende på vores travle gader. Med denne lov giver vi nu alle landets kommuner mulighed for at indføre zoner, hvor der ikke må køre fossile køretøjer. Det kan bidrage til reducere den lokale luftforurening og give renere luft til borgerne i området,” siger miljøminister Magnus Heunicke.

Nulemissionszonerne er tænkt som mindre, afgrænsede byområder, hvor der ikke er langt fra kanten til midten af zonen. På den måde vil det i mange tilfælde derfor være muligt at parkere udenfor zonen og gå det sidste stykke ind til en destination i nulemissionszonen, eller skifte til fx kollektiv transport eller cykel.

Det er en forudsætning for etablering af en nulemissionszone, at den ikke må skabe uforholdsmæssig meget mertrafik ved omvejskørsel. Zonen må herudover heller ikke omfatte det strategiske vejnet, som er de vigtigste veje, som forbinder landet.

Efterspurgt af kommuner
Muligheden for at indføre nulemissionszoner i byerne har længe været efterspurgt af kommuner, som vil have nedbragt luftforeningen lokalt, og flere steder arbejder man allerede med planer om, hvor de kan indføres. Det gælder fx i København og Aarhus.

Men det er ikke kun i de store byer, at man nu kan fremme nulemissionskøretøjer i udvalgte områder i byen. Loven giver alle landets kommuner lov til at indføre en nulemissionszone i et afgrænset område.

Med loven kan kommunalbestyrelserne vælge mellem to typer af nulemissionszoner – en, som omfatter persontrafik eller en, som omfatter al trafik inklusive varetransport.

Ordførerudtalelser: 

Erling Bonnesen, Venstre:

”Det er en fornuftig model, at man lokalt i landets kommuner får mulighed for at beslutte, om man vil etablere én nulemissionszone i et afgrænset byområde i de danske byer. Det er dermed op til kommunalbestyrelserne og lokaldemokratiet at vurdere, om det er noget man vil benytte sig af eller ej.”

Carl Valentin, Socialistisk Folkeparti: 

”Vigtigt at vi endelig giver kommunerne ret til at etablere områder fri for fossilbiler. Det har SF arbejdet for i mange år. I København, hvor jeg bor, udvikler vores børn astma, og vores ældre dør for tidligt pga. sygdomme forårsaget af luftforurening. Jo mere, vi kan gøre for at få de fossile køretøjer ud af byerne, jo bedre.”

Søren Egge Rasmussen, Enhedslisten: 

”Vi gør det nu muligt at oprette én nul-emissionszone per kommune, og det er et godt første skridt, så vi kan få skruet ned for bilosen og sikre renere luft i vores byer til gavn og glæde for cyklister, fodgængere og legende børn. Vi håber, at kommunerne vil bruge muligheden, og i Enhedslisten vil vi arbejde videre for at muliggøre flere og større zoner med ren luft.”

Katrine Robsøe, Radikale Venstre: 

”Jeg er virkelig glad for, at vi nu gør det muligt for kommunerne at oprette nulemissionszoner, så de kommuner der ønsker at være i front på dette, også får muligheden. Jeg kæmper dog videre for, at det fremover også bliver muligt, at oprette mere end en zone pr. kommune.” 

Sasha Faxe, Alternativet:

”Fremtiden er grøn, og denne aftale bringer os tættere på renere luft og sundere byer. Nu får kommunerne et stærkt værktøj til at skabe lokale løsninger, der både hjælper klimaet og forbedrer borgernes sundhed. I Alternativet er vi stolte over at støtte en aftale, der kan reducere luftforureningen markant og fremme bæredygtig transport i Danmark. Dette er grøn politik i praksis – og vi er kun lige begyndt!”

Thomas Monberg, Socialdemokratiet:

”Som Socialdemokratisk miljøordfører mener jeg, at indførelsen af nulemissionszoner er et afgørende skridt for at sikre renere luft i vores byer og en grønnere fremtid for kommende generationer. Det handler ikke kun om klimaet, men også om sundhed og livskvalitet for alle danskere.”